Πραγματοποιήθηκε τη περασμένη Παρασκευή στις 6 το βράδυ στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και ΠαράδοσηςΠραγματοποιήθηκε τη περασμένη Παρασκευή 30 Απριλίου στις 6 το βράδυ έκτακτη Γενική Συνέλευση της ΤΕΔΚ Ν. Ξάνθης με θέμα συζήτησης το πρόγραμμα «Καλλικράτης και η ισχύς του σε επίπεδο των Δήμων του Νομού Ξάνθης και η προτεινόμενη εφαρμογή σε Διοικητικό επίπεδο, αλλά και χωροταξικά με την δημιουργία των 4 νέων Δήμων στο Νομό Ξάνθης.
Το νομοσχέδιο της Διοικητικής μεταρρύθμισης του «Καλλικράτη» είναι πολυσέλιδο, αριθμεί 495 σελίδες, παρόλα αυτά, η υπηρεσία της ΤΕΔΚ Ξάνθης έκανε μία επιγραμματική, αλλά ουσιαστική παρουσίαση με σλάιντς – ενημέρωση στους Δημάρχους και τους Δημοτικούς Συμβούλους για το τι προβλέπει ο «Καλλικράτης» και με ποιους τρόπους θα εφαρμοσθεί.Στην συνέχεια τον λόγο πήρανε οι Δήμαρχοι του Νομού, αλλά και Δημοτικοί σύμβουλοι που τοποθετήθηκαν, καταθέτοντας τις δικές τους προτάσεις στο προσχέδιο «Πρόγραμμα Καλλικράτης».
Διαφωνίες υπήρξαν από τους παρισταμένους που συνοψίζουμε ως εξής:
Ο Δήμαρχος Σταυρούπολης, Γιώργος Καρασακαλίδης, διαφώνησε με την συνένωση της Σταυρούπολης με τον Δήμο Ξάνθης και τόνισε ότι, είναι διατεθειμένος να προσφύγει και δικαστικά γιατί όπως είπε, βάσει του συντάγματος, Δήμοι ορεινοί και νησιωτικοί που βεβαιωμένα είναι κατά 50% τουλάχιστον ορεινοί ή νησιωτικοί, θα έμεναν αυτόνομοι. Ο Δήμος Σταυρούπολης είναι 100% ορεινός και πρέπει να μείνει αυτόνομος.
Μαζί του συμφώνησε και ο κος Χρίστος Πούλιος.
Ο Δήμαρχος Βιστωνίδας, Νίκος Ζλάτκος, ο Δήμαρχος Σελέρου Ιντζέ Μπηρόλ και ο πρώην Δήμαρχος και Δημοτικός Σύμβουλος Βιστωνίδας, Βασίλης Τσολακίδης, έθεσαν πρόταση η έδρα του Δήμου Δημοκρίτου να πάει στην Γενισέα και όχι στα Άβδηρα, όπως προτείνει το προσχέδιο «Καλλικράτης».
Τοποθετήθηκαν και άλλοι σύμβουλοι χωρίς όμως να παρουσιάσουν κάποια σοβαρή πρόταση ή διαφωνία.
Εξαίρεση κατά την έκτακτη Γεν. συνέλευση της ΤΕΔΚ αποτέλεσε μόνο η προσπάθεια από κάποιους συνέδρους (Θανάσης Ξυνίδης, Χρ. Φεταχίδης και Χατζηευαγγέλου), που χωρίς λόγο δημιούργησαν ένταση την ώρα που πήρε τον λόγο ο πρώην βουλευτής και Δημοτικός Σύμβουλος Τοπείρου, Γιώργος Παυλακάκης για να κάνει την δική του τοποθέτηση, όμως αμέσως παρενέβη ο πρόεδρος της ΤΕΔΚ και Δήμαρχος Ξάνθης, Μιχάλης Στυλιανίδης, βάζοντας τα πράγματα στην θέση τους, με αποτέλεσμα τελικά να τοποθετηθεί και ο κος Παυλακάκης.
ΨΗΦΙΣΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ Τ.Ε.Δ.Κ. Ν. ΞΑΝΘΗΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
«Η ΝΕΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ»
Η Γενική Συνέλευση της ΤΕΔΚ Ν. Ξάνθης συνήλθε την Πέμπτη 29/4/2010 με μοναδικό θέμα συζήτησης το Προσχέδιο Νόμου του Προγράμματος «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» και αποφάσισε ΟΜΟΦΩΝΑ τα παρακάτω:ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
«Η ΝΕΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ»
1. Διαπιστώνει ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση του Νομού μας ιδιαίτερα με τη συμβολή της ΤΕΔΚ παρακολούθησε στενά και διατύπωσε εγκαίρως λεπτομερείς προτάσεις και παρατηρήσεις όλο αυτό το χρονικό διάστημα μέχρι τη διατύπωση του προσχεδίου
2. Για άλλη μια φορά τονίζει τους κανόνες και προϋποθέσεις που από το 2008 η προηγούμενη Γενική Συνέλευση της ΤΕΔΚ είχε θέσει για τον σχεδιασμό των νέων ΟΤΑ και ιδιαίτερα όσον αφορά:
- στη σύνδεση της χάραξης των ορίων τους σε συνδυασμό με την προοπτική ανάπτυξης τους ως “αστικές πόλεις” και την δημιουργία νέων “πόλεων ανάπτυξης” ιδιαίτερα στην Περιφέρεια του Νομού, ώστε να αποδυναμωθεί το μοντέλο γιγάντωσης του αστικού κέντρου της Ξάνθης
- την αποφυγή συνένωσης ΟΤΑ με το αστικό κέντρο της Ξάνθης
- την εξεύρεση του “κρίσιμου μεγέθους” αφού στο Νομό μας υπάρχουν ήδη ισχυροί ΟΤΑ και λίγοι αριθμητικά σε σχέση με το μέσο όρο της χώρας.
3. Η παραπάνω εξειδίκευση των κριτηρίων οδηγεί στη δημιουργία ΟΤΑ στο Νομό σε αριθμό μεγαλύτερο του τέσσερα που προβλέπει το Προσχέδιο του Προγράμματος «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ». Επισημαίνεται ιδιαίτερα η διαφορετική μεταχείριση και πρόβλεψη που έπρεπε να υπάρχει για τον ιστορικό Δήμο Αβδήρων και για Δήμους που λόγω συνθηκών ευνοούν την προώθηση της «πράσινης ανάπτυξης».
4. Διαπιστώνει ότι για τη χάραξη των ορίων των νέων Δήμων δεν υπήρξε διάλογος αλλά απλώς ανακοινώθηκε η τελική πρόταση από το Υπουργείο, παρότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση και ιδιαίτερα η ΤΕΔΚ Ν. Ξάνθης εγκαίρως είχε ζητήσει, ο σχεδιασμός να ξεκινήσει με την έκφραση προτάσεων και απόψεων από “κάτω προς τα επάνω” σε επίπεδο Νομού υπό τον συντονισμό των ΤΕΔΚ.
5. Για τα θεσμικά ζητήματα αν και ο διάλογος έχει προχωρήσει, εν τούτοις παραμένουν σοβαρά ζητήματα για τα οποία εμφανίζονται αντιρρήσεις, επιφυλάξεις και παρατηρήσεις όπως :
- Το χρονοδιάγραμμα άσκησης των -νέων, μεγάλων σε αριθμό και ουσιαστικών- αρμοδιοτήτων είναι εξαιρετικά πιεστικό, σε σχέση με την έγκαιρη εξασφάλιση βασικών προϋποθέσεων όπως: του απαραίτητου προσωπικού, των εγκαταστάσεων, της οργάνωσης των Δήμων κ.λπ.
- Δεν υπάρχει σαφής κοστολόγηση των νέων αρμοδιοτήτων και ως εκ τούτου δεν γνωρίζουμε εάν οι κρατικές επιχορηγήσεις με τα αντίστοιχα ποσοστά που έχουν ορισθεί, εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη άσκηση των αρμοδιοτήτων αυτών.
- Δεν προβλέπεται η χρηματοδότηση του επιχειρησιακού σχεδίου ΕΛΛΑΔΑ με 4 δις ευρώ αλλά η χρηματοδότηση του προβλέπεται με εξουσιοδοτική διάταξη.
- Δεν είναι σαφής η διάκριση των αρμοδιοτήτων Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και Δήμων στον αναπτυξιακό προγραμματισμό (π.χ. στα Π.Ε.Π.)
- Παραμένει η αναστολή της άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας των δημάρχων για την οποία εκφράζεται η αντίθεση μας.
- Διατηρείται η ποσόστωση των φύλων στο 1/3 για κάθε αιρετό όργανο (δημοτικό συμβούλιο, συμβούλιο δημοτικής κοινότητας, κ.λ.π.) και όχι για το σύνολο των υποψηφίων για το Δήμο (όπως πρότεινε η Κ.Ε.Δ.Κ.Ε.)
- Υπάρχουν πολύπλοκα εκλογικά συστήματα με τον ορισμό των εκλογικών περιφερειών, πολυπρόσωπα όργανα, πρόσθετο προσωπικό και γραμματείες, δημοτικά συμβούλια, κοινοτικά συμβούλια, τοπικά συμβούλια, πρόεδροι δημοτικών κοινοτήτων, τοπικών κοινοτήτων, εκπρόσωποι τοπικών κοινοτήτων κ.λπ. με αλληλοεπικαλύψεις αρμοδιοτήτων που θα επιφέρουν δυσλειτουργίες στους νέους δήμους και θα αυξήσουν την γραφειοκρατία.
- Συγκροτούνται πολλές επιτροπές (Εκτελεστική, Οικονομική (πρώην Δημαρχιακή) Επιτροπή, Ποιότητα Ζωής, Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης, Συμβούλιο Ένταξης Μεταναστών, κ.λπ.) με συνέπεια να δυσχεραίνει και να καθυστερεί η διοίκηση των Δήμων. Για ανεξήγητους λόγους, οι Δήμαρχοι δεν συμμετέχουν ούτε στην Οικονομική Επιτροπή, ούτε στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, παρ’ όλο που είναι οι βασικές Επιτροπές για τις ουσιαστικές λειτουργίες του Δήμου.
- Επειδή είναι σαφές ότι στόχος του νόμου είναι να αναπτυχθούν ισόρροπα οι πρώην Δήμοι, θα μπορούσε να διασφαλιστεί τούτο με οριζόμενα εκ των προτέρων ποσά και έργα που θα αφορούν τους πρώην δήμους, αναλογικά και υποχρεωτικά και θα περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό και στο Τεχνικό Πρόγραμμα κάθε Δήμου και όχι να υπάρχει ξεχωριστός προϋπολογισμός Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων.
- Δημιουργούνται πολλά Ελεγκτικά Όργανα που ενισχύουν την -μεθοδικά καλλιεργούμενη- άποψη για διαφθορά, διαπλοκή και αδιαφάνεια των αυτοδιοικητικών, που επιχειρείται να εμπεδωθεί στην κοινή γνώμη. Οι μηχανισμοί αυτοί να είναι ευέλικτοι, λειτουργικοί, χωρίς γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και να ανταποκρίνονται στις άμεσες ανάγκες λειτουργίας των ΟΤΑ για την εξυπηρέτηση των αναγκών των δημοτών και την έγκαιρη εκτέλεση έργων και υπηρεσιών. Δεν πρέπει ένας εξαντλητικός και γραφειοκρατικός έλεγχος να φρενάρει την ανάπτυξη των Δήμων.
- Ιδιαίτερα για την περιοχή μας, η νέα μεταρρύθμιση δεν πρέπει κατά κανένα λόγο να μειώσει ή καταργήσει τα θεσμοθετημένα οικονομικά κίνητρα καθότι σε καμία περίπτωση δεν εξέλειπαν οι λόγοι για τους οποίους θεσμοθετήθηκαν. Απεναντίας, οι παραμεθόριοι ΟΤΑ έχουν επιβαρυνθεί με πρόσθετες δυσβάστακτες υποχρεώσεις, όπως είναι η καταβολή επιδότησης για αγορά κατοικίας και επιπλέον ειδικού επιδόματος «παραμεθορίου περιοχής» στο προσωπικό τους. Δεν είμαστε αντίθετοι με τις παροχές αυτές, απαιτούμε όμως, να καταβάλλονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, όπως και για τους υπαλλήλους του Δημοσίου.
- Εκφράζεται η ανησυχία ότι με την μετατροπή της Τοπικής Ένωσης σε Περιφερειακή Ένωση, όπως προβλέπεται στο Σχέδιο Νόμου, θα υπάρξει κενό στην επιστημονική και τεχνική στήριξη των ΟΤΑ του Νομού μας, ρόλο που με επιτυχία η ΤΕΔΚ διεκπεραιώνει τα τελευταία 20 περίπου χρόνια. Επίσης δημοκρατικές διαδικασίες όπως η Γενική Συνέλευση σε επίπεδο Νομού, θεωρούνται εξαιρετικά χρήσιμες. Προτείνεται παράλληλα με τη θεσμοθέτηση των Περιφερειακών Ενώσεων στο νέο Προεδρικό Διάταγμα που θα εκδοθεί να υπάρξει πρόβλεψη για ισχυρή λειτουργία και έκφραση των Ενώσεων σε επίπεδο Νομού.
- Εμμένει στις διεκδικήσεις -όπως εκφράζονται στις αποφάσεις συνεδρίων της ΚΕΔΚΕ- για την καταβολή των χρημάτων που οφείλονται από παλαιότερα έτη.
Επίσης κατά την διαδικασία εκφράστηκαν από μέλη της Γενικής Συνέλευσης, και καταγράφηκαν, οι παρακάτω θέσεις και παρατηρήσεις:
- Ο νέος Δήμος Δημοκρίτου εξαιτίας της ιστορικότητας να ονομάζεται Δήμος Αβδήρων. Ως έδρα του Δήμου να ορισθεί η παλιά πρωτεύουσα του Νομού -η Γενισέα- γιατί βρίσκεται στο κέντρο του νέου Δήμου, είναι ο μεγαλύτερος οικισμός του Δήμου και θα εξυπηρετεί καλύτερα όλους τους δημότες των τριών συνενούμενων Δήμων.- Η ιστορικότητα και η μοναδικότητα του Δήμου Αβδήρων είναι γνωστή ευρέως και η έδρα του νέου Δήμου καλώς προτείνεται να είναι τα Άβδηρα.
- Μέσω του Προγράμματος «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» “κρύβονται” ελεύθερες απολύσεις προσωπικού και ιδιωτικοποιείται η παροχή υπηρεσιών ιδιαίτερα στον κοινωνικό τομέα.
- Μεταφέρονται στους νέους ΟΤΑ δομές και αρμοδιότητες που είναι προβληματικές για το Κράτος.
- Η αναφορά στους ορεινούς Δήμους είναι ιδιαίτερα “ισχνή”. Ιδιαίτερα όσον αφορά στο Δήμο Σταυρούπολης, παρότι είναι ορεινός Δήμος, δεν παρέμεινε “ως έχει” αλλά συνενώνεται με το Δήμο Ξάνθης.
- Προτείνεται παράταση της σημερινής θητείας των αιρετών για λίγους μήνες ώστε να προετοιμασθεί κατάλληλα η νέα μεταρρύθμιση.
- Πρόβλεψη για μονοετή θητεία αντιδημάρχων
- Πρόβλεψη 2 πενταετιών για τους Δημάρχους και 3 πενταετιών για Δημοτικά Συμβούλια
- Θεσμοθέτηση νέων πόρων για τους Δήμους μέσω τελών λόγω διέλευσης Φυσικού Αερίου και Εγνατίας Οδού
- Να μην εφαρμοσθεί το προτεινόμενο όριο του 50% κατά την εκλογή
- Στο Νομό μας προέκυψαν Δήμοι με κομματικά κριτήρια.
- Η εφαρμογή των κριτηρίων πρέπει να «οδηγήσει» στην ενσωμάτωση στα όρια του Δήμου Ξάνθης οικισμών που αποτελούν επέκταση της πόλης της Ξάνθης και συμπεριλήφθηκαν σε άλλο Δήμο.
- Να προχωρήσει άμεσα η ΤΕΔ στις κατάλληλες ενέργειες ώστε να υπάρξει σε τοπικό επίπεδο διαβούλευση και έκφραση των απόψεων των κοινωνικών εταίρων.