Στον Νομό Σερρών αυτή τη στιγμή περίπου 1.800 στρέμματα δεν θα μπορούν
να καλλιεργηθούν με πολυετείς καλλιέργειες, 900 στρέμματα δεν θα μπορούν να
καλλιεργηθούν καθόλου, πέραν της αδυναμίας ανάπτυξης πολυετών καλλιεργειών σε
απόσταση 40 μέτρων
από τις δύο πλευρές -είκοσι και είκοσι- του αγωγού σε όλο το μήκος, για την
περίοδο της λειτουργίας του, περίπου τα πενήντα χρόνια!!!!
Στην Ολομέλεια της Βουλής, της
Παρασκευής 30-6-2017 συζητήθηκε η υπ’ αριθμόν Α.Π.: 1084/23-6-2017 Επίκαιρη Ερώτηση
του Βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ Ν. Σερρών, κ. Μιχάλη
Τζελέπη προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας, κ. Γιώργο Σταθάκη
σχετικά «με τον Διαδρατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου TAP».
Στην αρχή της Επίκαιρης Ερώτησής
του, ο Βουλευτής υπογράμμισε ότι: «Στο τέλος του 2016 ξεκίνησε να
κατασκευάζεται ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου, γνωστός ως «ΤΑΡ», και στον
Νομό Σερρών, έναν από τους δεκατρείς Νομούς που διέρχεται ο συγκεκριμένος
αγωγός.
Στις 18 Ιανουαρίου 2017, με ερώτησή μου σας είχα επισημάνει πρώτον τα
προβλήματα που προκύπτουν ως προς την κατασκευή του συγκεκριμένου αγωγού στον
Νομό Σερρών, δηλαδή τη διέλευση του αγωγού από αγροτικούς δρόμους, από
ασφαλτοστρωμένους δρόμους, από δημόσιες και δημοτικές εκτάσεις, χωρίς καμία συνεννόηση
με τις τοπικές Δημοτικές Αρχές, χωρίς πρωτόκολλα διέλευσης. Από την άλλη
πλευρά, σας είχα τονίσει ότι τα περιβόητα αντισταθμιστικά οφέλη που προκύπτουν
από την υποχρεωτική εταιρική κοινωνική ευθύνη, βρίσκονται σε ένα στάδιο όχι
ατέρμονης διαβούλευσης, όπως θα έλεγα εγώ, αλλά «δουλέματος» των τοπικών Αρχών,
των δημάρχων. Εδώ και έναν χρόνο συζητούν και συζητούν ξανά μαζί τους και δεν
έχουν οριστικοποιηθεί ποια θα είναι αυτά τα συγκεκριμένα αντισταθμιστικά μέτρα
μέσω του Προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της εταιρείας ως προς τους
δήμους, ιδιαίτερα τους τέσσερις δήμους από τους οποίους περνά ο αγωγός στον
Νομό Σερρών. Πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν ότι από τα πεντακόσια σαράντα τρία
χιλιόμετρα του αγωγού, τα ογδόντα πέντε χιλιόμετρα διέρχονται από τον Νομό
Σερρών και μόνο από έναν δήμο περνούν κοντά στα τριάντα εννέα χιλιόμετρα. Αυτή
τη στιγμή πλησιάζουμε στον έναν χρόνο περίπου κατασκευής του συγκεκριμένου
αγωγού στον Νομό Σερρών και τα αντισταθμιστικά ανά Δήμο δεν έχουν ξεκαθαριστεί.
Κατέθεσα αυτήν την Ερώτηση στις 18 Ιανουαρίου 2017, προκειμένου να απαντήσετε
ποιος είναι ο διάφανος και ξεκάθαρος τρόπος της καταβολής των αντισταθμιστικών
στους συγκεκριμένους δήμους και με ποιον τρόπο θα γίνει αυτό».
Στη συνέχεια, ο κ. Τζελέπης
τόνισε ότι: «Στις 10/2/2017 καλέσατε σύσκεψη στο Υπουργείο με άλλα Υπουργεία
και με τους περιφερειάρχες και τότε απαντήσατε: «Για την εξεύρεση του καλύτερου
δυνατού τρόπο διαχείρισης του ανωτέρω ποσού και με τη μεγιστοποίηση της
κοινωνικής αναπτυξιακής αποτελεσματικότητας γίνεται αυτή η σύσκεψη και
παράλληλα θα ακολουθήσουν και άλλες για την εξειδίκευση αυτών των μέτρων που θα
δοθούν στους δήμους ανά περιφέρεια με τους Δημάρχους, τους φορείς της τοπικής
κοινωνίας και τη συμμετοχή τοπικών Βουλευτών». Έκτοτε πέρασαν τέσσερις μήνες
και δεν έχει γίνει τίποτα. Επανέρχομαι σήμερα, κύριε Υπουργέ, και σας ρωτάω:
Πρώτον, πότε σκοπεύετε να πραγματοποιήσετε αυτήν τη σύσκεψη όλων των φορέων που
εσείς προτείνατε, για να γίνει ξεκάθαρη ενημέρωση ως προς την προώθηση των
δράσεων του υποχρεωτικού προγράμματος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης; Ποιο είναι
το τελικό πλάνο για τον καθορισμό του ύψους των αντισταθμιστικών οφειλών ως
προς τους δήμους που διέρχεται ο συγκεκριμένος αγωγός; Με ποια κριτήρια θα
γίνει αυτό; Πώς θα αποδοθούν, από ποια υπηρεσία και πότε τα συγκεκριμένα
ποσά;».
Στην δευτερολογία της Επίκαιρης
Ερώτησής του, ο Βουλευτής αναφέρθηκε εκτενώς στις υποσχέσεις της πολιτικής
ηγεσίας περί συνάντησης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και αναφέρθηκε
αναλυτικά για τον Ν. Σερρών. «Εγώ θα μιλήσω συγκεκριμένα για τον Νομό Σερρών-
σας γνωρίζω ότι ο συγκεκριμένος αγωγός περνάει από τον Ν. Σερρών περίπου τα 85 χιλιόμετρα. Στον
Νομό Σερρών αυτή τη στιγμή περίπου 1.800 στρέμματα δεν θα μπορούν να
καλλιεργηθούν με πολυετείς καλλιέργειες, 900 στρέμματα δεν θα μπορούν να
καλλιεργηθούν καθόλου, πέραν της αδυναμίας ανάπτυξης πολυετών καλλιεργειών σε
απόσταση 40 μέτρων
από τις δύο πλευρές -είκοσι και είκοσι- του αγωγού σε όλο το μήκος, για την
περίοδο της λειτουργίας του, περίπου τα πενήντα χρόνια. Έχουμε ένα ζήτημα, το
οποίο τίθεται από επιστημονικές μελέτες, σε σχέση με την ηχορύπανση, σε σχέση
με τους κραδασμούς, σε σχέση με την αύξηση του οξειδίου του αζώτου από 19,5 %
στο 70% στην περιοχή που θα γίνει ο σταθμός αποσυμπίεσης του συγκεκριμένου
αγωγού που είναι στον νομό Σερρών. Μάλιστα, η συγκεκριμένη μελέτη λέει ότι «η
επίδραση είναι ευρύτερη, καθώς η πεδιάδα των Σερρών αποτελεί κλειστό
λεκανοπέδιο με συχνή εμφάνιση του φαινομένου θερμοκρασίας, αναστροφής με
εγκλωβισμό των ρύπων, με έναν τρόπο όπως συμβαίνει στην Αθήνα». Κύριε Υπουργέ,
ποια είναι συγκεκριμένα τα μέτρα για το νομό Σερρών και ιδιαίτερα για τους
τέσσερις δήμους από τους οποίους θα διέλθει ο συγκεκριμένος αγωγός; Αυτά πρέπει
να είναι διάφανα. Αυτά τα γενικά. Τριάντα οχήματα εδώ για όλη την περιφέρεια
λέει ο περιφερειάρχης. Η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει επτά Νομούς. Ο
συγκεκριμένος αγωγός περνάει από τρεις Νομούς. Τα συγκεκριμένα αντισταθμιστικά
της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης πρέπει να κατευθυνθούν στους Νομούς όπου
επιβαρύνονται από τη διέλευση του αγωγού. Επιτέλους, πραγματικά ζητάω αυτό το
οποίο είπατε από την αρχή, δηλαδή σύσκεψη με όλους τους τοπικούς φορείς,
Δημάρχους, Βουλευτές για να ξεκαθαρίσει ο τρόπος με τον οποίο θα δοθούν τα
αντισταθμιστικά, όπως στην αρχική πρόταση που προβλεπόταν και από την πλευρά
του αγωγού ΤΑΠ ότι τα αντισταθμιστικά θα δοθούν στους συγκεκριμένους δήμους
μετά από διαβούλευση με τις τοπικές αρχές. Εσείς τι κάνατε τώρα; Για να κάνετε
πολιτική, πήρατε την εταιρική κοινωνική ευθύνη, τα 33 εκατομμύρια, καλείτε τους
περιφερειάρχες, τα μοιράζετε μεταξύ σας, ερήμην της κοινωνίας που επιβαρύνεται
από τη διέλευση του συγκεκριμένου αγωγού και περιμένουν πραγματικά οι δήμαρχοι
το εάν θα πάρουν κάτι ψίχουλα και πότε και με έναν τρόπο μη διαφανή. Θα
παρακαλούσα για τελευταία φορά, γιατί θα υπάρξει σημαντική αντίδραση ιδιαίτερα
από το Νομό Σερρών όπου περνάει το 20% των συνολικών χιλιομέτρων του Αγωγού TAP
-επιβαρύνεται ο Νομός- αυτά να ξεκαθαρίσουν και μάλιστα άμεσα. Γι’ αυτό σας
καλώ στο Νομό Σερρών σε συνεδρίαση με τις εκεί τοπικές αρχές, με τους
δημάρχους, για να ξεκαθαριστεί αυτό το θέμα. Αυτό το παζάρι που γίνεται, «θα
δώσω σε σένα παραπάνω, στον άλλο λιγότερο», ένα χρόνο κρατάει. Πότε θα
τελειώσει; Ποιες είναι οι διαφανείς διαδικασίες;
Από την άλλη πλευρά, θα παρακαλούσα τις υπηρεσίες του Υπουργείου σας, σε ότι έχει σχέση με το περιβάλλον να
μεριμνήσουν, ούτως ώστε να αποκατασταθεί η νομιμότητα ως προς την κατασκευή του
συγκεκριμένου αγωγού».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο
κ. Τζελέπης σχολίασε ότι: «Όπως προανέφερα, ο αγωγός περνάει μέσα από αγροτική
οδοποιία, μέσα από ασφαλτοστρωμένους δρόμους, μέσα από ρέματα. Δεν έχουν
αποκατασταθεί οι συγκεκριμένες ζημιές. Πότε θα γίνει αυτό, κύριε Υπουργέ; Όταν
θα φύγει γιατί τελειώνει το έργο; Δεν είναι αποικία η Ελλάδα. Έχει και Νόμους,
έχει και υπηρεσίες που πρέπει να διαφυλάξουν τη νομιμότητα».
Η Απάντηση του Υπουργού
Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Γιώργου Σταθάκη ήταν ότι «έχει μεταφέρει τις
αρμοδιότητες για τον καθορισμό των αντισταθμιστικών οφελών στις Περιφέρειες»,
αποποιούμενος των ευθυνών του και αγνοώντας πλήρως τα πρότερα λόγια του περί
διαβούλευσης, σύσκεψης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.