Τρεις μήνες συμπληρώνονται σήμερα από τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη που “πάγωσε” τη χώρα, στερώντας τη ζωή από 57 ανθρώπους και τραυματίζοντας άλλους τόσους, με τις οικογένειες τους να πλεύουν για δικαίωση. Από την 28η Φεβρουαρίου βγήκαν απότομα στη φόρα οι παθογένειες δεκαετιών του ελληνικού σιδηροδρόμου, καταδεικνύοντας ότι δεν ήταν μια κακή στιγμή, αλλά μια προαναγγελθείσα τραγωδία, που κανείς δε
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΛΟΙΑΡΙΔΗ
Μετρώντας τρεις μήνες μετά, τα τρένα έχουν ξεκινήσει σταδιακά την επαναλειτουργία τους, πραγματοποιώντας μειωμένα δρομολόγια, με διστακτικούς επιβάτες, ενώ στις διαδρομές που ο συρμός περνάει από την κοιλάδα των Τεμπών, μια εκκωφαντική σιωπή απλώνεται στα βαγόνια, γι’ αυτούς που δεν έφτασαν ποτέ στον προορισμό τους. Την ίδια ώρα, τα έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού που απαιτούνται για την ασφάλεια στον ελληνικό σιδηρόδρομο έχουν μπει σε τροχιά υλοποίησης και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθούν μέχρι τον Οκτώβριο του 23, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων συστήματα τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης και αυτόματης πέδησης (ETCS) και φωτοσημάνσεις στις σήραγγες. Αναλύοντας την πορεία των εργασιών, άνθρωποι του σιδηρόδρομου μιλάνε στο Τhesstoday.gr για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα τρένα.
Tον Ιούνιο ολοκληρώνεται το σύστημα ασφαλείας ΕCTS στη Λάρισα
Ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και επί σειρά ετών πρόεδρος των εργαζόμενων στον ΟΣΕ Νίκος Κιουτσούκης, τονίζει στο Τhesstoday.gr ότι γίνεται προσπάθεια μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα να ολοκληρωθεί το σύστημα ασφαλείας ΕCTS. “Πρόκειται για το σύστημα που θα λειτουργεί για να αποφεύγονται τα ανθρώπινα λάθη, το οποίο δεν υπήρχε την ημέρα του δυστυχήματος στα Τέμπη. Σύμφωνα με τον κ. Γεραπετρίτη θα ολοκληρωθεί στις αρχές Οκτωρβρίου του 2023, ενώ σε σημεία όπως αυτό του δικτύου στη Λάρισα, η υπόσχεση είναι να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Ιουνίου”, εξηγεί.
Παράλληλα, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ επισημαίνει ότι απαιτείται να γίνουν προσλήψεις προσωπικού, καθώς οι εργαζόμενοι που υπάρχουν καλύπτουν μόλις το 1/3 των αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό. “Ο οργανισμός είναι ήδη υποστελεχωμένος, σε οργανόγραμμα 2.100 θέσεων υπηρετούν μόνο 750 άνθρωποι και αυτό όσο περνάει ο καιρός θα εντείνεται, λόγω των πολλών συνταξιοδοτήσεων”, αναφέρει ενώ σημειώνει πως το νέο προσωπικό θα περάσει από εκπαίδευση 6 μηνών μέχρι να αναλάβει καθήκοντα.
Η μάστιγα του ΟΣΕ με τις κλοπές καλωδίων συνεχίζεται, σύμφωνα με τον κ. Κιουτσούκη κάτι που δημιουργεί συνεχώς προβλήματα στον φωτισμό στις σήραγγες, παρά τις όποιες προσπάθειες για φως στο τούνελ. “Υπάρχουν σήραγγες που έχουν ελλιπή φωτισμό και υπάρχει πρόσβαση σε ομάδες που κλέβουν τα καλώδια, οπότε πρέπει να κατασκευαστούν με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην μπορούν να τα κλέβουν”, σημειώνει, τονίζοντας παράλληλα πως “χρειάζεται να γίνει μια τεράστια προσπάθεια και από τους εργολάβους που έχουν αναλάβει να ολοκληρώσουν τα έργα, αλλά και από την κυβέρνηση, ώστε να μην ξανα υπάρξει ανάλογο δυστύχημα”.
Με νωχελικούς ρυθμούς τα έργα
Από την πλευρά του ο Γιώργος Κούλαλης, ένας εκ των μηχανοδηγών που από την πρώτη στιγμή στάθηκε στο πλευρό των συγγενών των θυμάτων, δηλώνει στο Τhesstoday.gr ότι αν και τα έργα έχουν μπει σε τροχιά, κινούνται με πολύ αργούς ρυθμούς, οπότε ο κίνδυνος ατυχήματος ελλοχεύει. “Ο φωτισμός δουλεύει ανεπαρκώς, οι ενδοεπικοινωνίες σχεδόν δεν δουλεύουν. Ζητάμε τα αυτονόητα, να κινηθούν πιο γρήγορα οι διαδικασίες”, εξηγεί.
Σύμφωνα με τον κ. Κούλαλη ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί τώρα ο σιδηρόδρομος είναι ναι μεν πιο ασφαλής, αλλά δεν είναι κάτι που μπορεί να συνεχιστεί μακροπρόθεσμα. “Αισθανόμαστε πιο ασφαλείς έτσι όπως διεξάγονται τα δρομολόγια με χαμηλές ταχύτητες, αλλά δεν γίνεται αυτό να συνεχίζεται επ’αόριστον, και ένα δρομολόγιο 4 ωρών να γίνεται σε έξι. Μιλάμε για πράγματα που θα έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και 20 χρόνια”, υποστηρίζει.
Διαδρομή 10 χιλιομέτρων στα… τυφλά στην Ειδομένη
Αυτή τη στιγμή, ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία του δικτύου είναι η Ειδομένη, καθώς δεν υπάρχει ενδοεπικοινωνία και οι ράγες δεν έχουν καθαριστεί από την πυκνή βλάστηση. “Μας είχε ορίσει ο ΟΣΕ ένα χρονικό περιθώριο μέχρι 15 Μαΐου που θα έβαζαν ενδοεπικοινωνία, το οποίο έχει παρέλθει κατά πολύ. Πορευόμαστε στα τυφλά για 10 χιλιόμετρα”, λέει ο μηχανοδηγός και προσθέτει πως “μπαίνουμε σε… ζούγκλα δεν ξέρουμε τι θα βρούμε μπροστά στη γραμμή, αν θα πετύχουμε κάποιον κορμό ή κάποιον βράχο. Έχει πολύ καιρό που φωνάζουμε για την κατάσταση”. Ο ίδιος, αναφέρεται σε πρόσφατο περιστατικό που το τρένο “έμεινε” λόγω βλάβης στην Ειδομένη, και δεν υπήρχε τρόπος να ενημερώσουν τον σταθμό! “Στείλαμε τον υπάλληλο του ΟΣΕ που εκτελεί μαζί μας το δρομολόγιο, περπάτησε 10 χιλιόμετρα για να βρει σήμα, κάλεσε το μηχανοστάσιο και μετά έστειλαν μηχανές για να έρθουν να τραβήξουν το φορτίο”, περιγράφει.
Παράλληλα, οι κλοπές καλωδίων, απειλούν διαρκώς τη σωματική ακεραιότητα των εργαζόμενων, καθώς ανά πάσα στιγμή μπορεί να χτυπηθούν από ρεύμα υψηλής τάσης, με πιο πρόσφατο περιστατικό την Παρασκευή 26 Μαΐου. “Κανείς δεν ενημερώνεται από την αρμόδια αρχή, με αποτέλεσμα να πηγαίνουμε στο πουθενά, με κίνδυνο να μας χτυπήσει το ρεύμα. Και την Παρασκευή είχαμε ένα συμβάν στην Ειδομένη, που τα καλώδια ήταν εκτεθειμένα και ευτυχώς το ρεύμα χτύπησε το κοντέινερ και όχι εργαζόμενο”, εξηγεί ο κ. Κούλαλης.
Χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι το βίντεο που δημοσίευσε ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών του ΟΣΕ Κώστας Γενιδούνιας, όπου οι μηχανοδηγοί έρχονται αντιμέτωποι με την… πανίδα του οικοσυστήματος, καθώς το τρένο κινείται πίσω από πέντε κατσίκια που τρέχουν ανενόχλητα στις ράγες.
“Χειρόφρενο” στα τρένα στις 30 Μαΐου
Υποστηρίζοντας ότι ο ΟΣΕ δεν τήρησε τις δεσμεύσεις του για ζητήματα ασφαλείας, όπως για την επικοινωνία στη γραμμή της Ειδομένης, οι μηχανοδηγοί κήρυξαν 24ωρη πανελλαδική απεργία στις 30 Μαΐου, απορρίπτοντας την αύξηση της ταχύτητας στα 140 χιλιόμετρα σε μη τηλεδιοικούμενα τμήματα του δικτύου. “Ζητάμε τα αυτονόητα, να κινηθούν πιο γρήγορα οι διαδικασίες. Να υπάρχει φωτοσήμανση και ενδοεπικοινωνία στα τούνελ, στη Φλώρινα που οι γραμμές είναι πολύ παλιές”, αναφέρει ο κ. Κούλαλης ενώ κρούει το καμπανάκι του κινδύνου, σημειώνοντας πως αν καθυστερήσουν κιάλλο οι αλλαγές, υπάρχει χώρος να σημειωθεί και δεύτερο δυστύχημα. “”Θα μπορούσε να συμβεί κάτι αντίστοιχα κακό, όχι του ίδιου βεληνεκούς, αλλά αν αργήσουν πολύ να γίνουν τα έργα, υπάρχουν πιθανότητες να γίνει κάτι επικίνδυνο”, καταλήγει.
“Έχω εντολή από 57 δολοφονημένους να πληρώσουν οι υπαίτιοι”
Τρεις μήνες μετά τα Τέμπη, το ρολόι γράφει ακόμη 23:21 για τις οικογένειες των 57 ανθρώπων που δεν έστειλαν ποτέ στους δικούς τους το μήνυμα “‘έφτασα”. Ο εκπρόσωπος του Συλλόγου “Τέμπη 2023” κ. Χρήστος Κωνσταντινίδης, δηλώνει στο Τhesstoday.gr ότι δικαιοσύνη θα αποδοθεί μόνο αν πληρώσουν οι υπαίτιοι. “Έχουμε καταθέσει μήνυση σε βάρος των υπαίτιων, γι’αυτό και τους έχουμε κατονομάσει και θα προσπαθήσουμε να κάνουμε το ακατόρθωτο. Ελπίζουμε οι άνθρωποι που έφυγαν και έγιναν αγγελούδια να μαζέψουν τις δυνάμεις τους για να γίνει αυτό δυνατόν”, δηλώνει. Κυριότερος στόχος του συλλόγου, όπως αναφέρει είναι να μην επαναληφθεί τέτοια τραγωδία, το δυστύχημα να θεωρηθεί κακούργημα και να βγει στο φως η αλήθεια. “Έχω εντολή από 57 δολοφονημένους, εκατοντάδες τραυματίες, από κόσμο που βλέπει εφιάλτες μέχρι και σήμερα τα βράδια να συγκρούονται τα τρένα, να πληρώσουν οι υπαίτιοι”, τονίζει χαρακτηριστικά.