*ΠΑΝΗΓΥΡΙΖΕΙ η Καβάλα!!!! Η Αποκεντρωμένη
Μακεδονίας-Θράκης έκανε δεκτή την ΠΡΟΣΦΥΓΗ του Αντιπεριφερειάρχη Καβάλας Θόδωρου Μαρκόπουλου και
ακύρωσε την ΑΔΙΚΗ απόφαση του Περιφερειάρχη ΑΜΘ
*Ανακοίνωση του Υποψήφιου
Περιφερειάρχη ΑΜΘ Χριστόδουλου Τοψίδη για την ΔΙΚΑΙΩΣΗ του Θόδωρου Μαρκόπουλου!
Απίστευτο κι όμως αληθινό. Πριν αλέκτωρ λαλήσει, ΧΑΣΤΟΥΚΙ της
Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης στον Περιφερειάρχη Χρήστο Μέτιο αλλά
και στον Καβαλιώτη και στενό συνεργάτη του Κώστα Αντωνιάδη, αφού ο ασκών χρέη
ελεγκτή νομιμότητας ακύρωσε την απόφαση του Χρήστου Μέτιου με την οποία αφαιρέθηκαν οι
αρμοδιότητες του Αντιπεριφερειάρχη Καβάλας και ανατέθηκαν στον
Αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού! Τι σημαίνει αυτό; Ότι ΑΚΥΡΩΝΟΝΤΑΙ όλες οι
αποφάσεις που έλαβε ο Κώστας Αντωνιάδης, ενώ ο Θόδωρος Μαρκόπουλος ΔΙΚΑΙΩΝΕΤΑΙ
περίτρανα μετά την προσφυγή του και ασκεί πλέον κανονικά ΟΛΕΣ τις αρμοδιότητές
του ως Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας!!!
Χαρακτηριστικά η Απόφαση της Αποκεντρωμένης Μακεδονίας-Θράκης καταλήγει
ως εξής:
Αποφασίζουμε
Δεχόμαστε την προσφυγή του κ.
Μαρκόπουλου Θεοδώρου του Αλεξίου κατά της υπ΄αρ.πρωτ. Δ.Δ.οικ. 874/18-02-2019
απόφασης του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (ΦΕΚ 567/Β΄/22-02-2019)
«Περί τροποποίησης της υπ΄αρ. Δ.Δ οικ. 1323/30-03-2016 απόφασης περί
μεταβίβασης άσκησης αρμοδιοτήτων επί αποφάσεων, εγγράφων και άλλων πράξεων
στους Αντιπεριφερειάρχες της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, όπως
τροποποιήθηκε με την Δ.Δ οικ. 5832/29-08-2018 απόφαση (Β’ 3944)» και ακυρώνουμε
την υπ΄αρ.πρωτ. Δ.Δ.οικ. 874/18-02-2019 απόφαση του Περιφερειάρχη Ανατολικής
Μακεδονίας και Θράκης (ΦΕΚ 567/Β΄/22-02-2019), για τους λόγους που αναφέρονται
στο σκεπτικό της παρούσας.
ΟΛΗ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ
ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ-ΘΡΑΚΗΣ
Ιδού αναλυτικά τι αναφέρει όλη η απόφαση:
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ-ΘΡΑΚΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ Ν. ΡΟΔΟΠΗΣ
ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Κομοτηνή, 29 Μαρτίου 2019
Αριθμ. Πρωτ.: 4220
Ταχ. Δ/νση: Παρασίου 4
Ταχ. Κώδικας: 69132, Κομοτηνή
Πληροφορίες: Ευαγγελία Παϊταρίδη
Τηλέφωνο: 2531083386
FAX: 2531071479
e-mail: tdo-rod@damt.gov.gr
ΘΕΜΑ: Προσφυγή του κ. Θεόδωρου Μαρκόπουλου του Αλεξίου,
Αντιπεριφερειάρχη της ΠΕ Καβάλας, κατοίκου Καβάλας κατά της υπ΄αριθμ.πρωτ. Δ.Δ
οικ. 874/18-02-2019 (ΦΕΚ 567/Β΄/22-02-2019) απόφασης του Περιφερειάρχη ΑΜΘ.
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις των άρθρων
214,227,238 και 280 του Ν.3852/2010 (ΦΕΚ87/07-06-2010) «Νέα Αρχιτεκτονική της
Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης-Πρόγραμμα Καλλικράτης», όπως
ισχύουν.
2. Τις διατάξεις του Π.Δ.142/2010
«Οργανισμός της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης» και ειδικότερα το
άρθρο 24 αυτού.
3. Τις υπ’αρίθμ.
πρωτ.5370/2-2-2011 (Εγκυκλ.15) & 74895/30-12-2010 (Εγκύκλ.60) του Υπουργού
Εσωτερικών Αποκέντρωσης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
4. Τις διατάξεις των άρθρων 28
και 28Α του Ν. 4325/2015 «Εκδημοκρατισμός της Διοίκησης-Καταπολέμηση
Γραφειοκρατίας και Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, Αποκατάσταση αδικιών και άλλες
διατάξεις» (Α’ 47).
5. Την υπ’αριθ. 14138/15-05-2017
(ΦΕΚ 250/τ. Υ.Ο.Δ.Δ/26-05-2017) απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών περί διορισμού
Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης.
6. Την υπ’αριθ. 35748/30.05.2017
(ΦΕΚ 1971/Β/07-06-2017) απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης
Μακεδονίας-Θράκης περί ανάθεσης άσκησης αρμοδιοτήτων σε οργανικές μονάδες της
Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας- Θράκης και παροχής εξουσιοδότησης
υπογραφής πράξεων και εγγράφων «Με εντολή Συντονιστή» στους Προϊσταμένους των
οργανικών μονάδων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης.
7. Τις διατάξεις των άρθρων 3,
113, 159 παρ. 1 εδ. ιγ΄, 160 (όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 24 του ν.
4257/2014), 186, 282 και 283 του Ν. 3852/2010 «Νέα αρχιτεκτονική της
Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης-Πρόγραμμα Καλλικράτης» (ΦΕΚ
87/Α/7-6-2010), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα.
8. Τις διατάξεις του άρθρου 9 του
Ν. 2690/1999 «Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας» (ΦΕΚ 45/Α/9-3-1999), όπως
τροποποιήθηκε και ισχύει.
9. Την υπ΄αρ. ΔΔ.οικ.
1323/20-03-2016 απόφαση του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (ΦΕΚ
952/Β΄/06-04-2016) «Περί μεταβίβασης άσκησης αρμοδιοτήτων επί αποφάσεων
εγγράφων και άλλων πράξεων στους Αντιπεριφερειάρχες της Περιφέρειας Ανατολικής
Μακεδονίας και Θράκης».
10. Την από 04/03/2019 εμπρόθεσμη
προσφυγή του κ. Θεόδωρου Μαρκόπουλου του Αλεξίου κατά της υπ΄αριθμ.πρωτ. Δ.Δ
οικ. 874/18-02-2019 (ΦΕΚ 567/Β΄/22-02-2019) απόφασης του Περιφερειάρχη ΑΜΘ.
11. Την υπ΄αρ.πρωτ. Δ.Δ.οικ.
874/18-02-2019 απόφαση του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (ΦΕΚ
567/Β΄/22-02-2019) «Περί τροποποίησης της υπ΄αρ. Δ.Δ οικ. 1323/30-03-2016 απόφασης
περί μεταβίβασης άσκησης αρμοδιοτήτων επί αποφάσεων, εγγράφων και άλλων πράξεων
στους Αντιπεριφερειάρχες της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, όπως
τροποποιήθηκε με την Δ.Δ οικ. 5832/29-08-2018 απόφαση (Β’ 3944)».
12. Το υπ΄αρ. πρωτ. 3217/07-03-2019
έγγραφο της υπηρεσίας μας προς το Γραφείο του Περιφερειάρχη ΑΜΘ, με το οποίο
ζητήσαμε τις απόψεις του σχετικά με τους λόγους της υπό κρίση προσφυγής.
13. Το αρίθμ. πρωτ.ΕΠ οικ.
20/21-03-2019 έγγραφο παροχής απόψεων της Γενικής Δ/νσης Εσωτερικής Λειτουργίας
της ΠΑΜΘ.
Με την υπό κρίση προσφυγή,
ζητείται η ακύρωση της υπ΄αρ. πρωτ. Δ.Δ οικ. 874/18- 02-2019 (ΦΕΚ
567/Β΄/22-02-2019) απόφασης του Περιφερειάρχη ΑΜΘ, «Περί τροποποίησης της
υπ΄αρ. Δ.Δ οικ. 1323/30-03-2016 απόφασης περί μεταβίβασης άσκησης αρμοδιοτήτων
επί αποφάσεων, εγγράφων και άλλων πράξεων στους Αντιπεριφερειάρχες της
Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, όπως τροποποιήθηκε με την Δ.Δ
οικ. 5832/29-08-2018 απόφαση (Β’ 3944)».
Σύμφωνα με τις διατάξεις του
άρθρου 224 του Ν.3852/2010 ορίζεται ότι: «Οι αποφάσεις των συλλογικών και
μονομελών οργάνων των δήμων και των περιφερειών και των νομικών προσώπων
δημοσίου δικαίου αυτών είναι εκτελεστές αφότου εκδοθούν, με την επιφύλαξη των
διατάξεων του άρθρου 228 του παρόντος».
Σύμφωνα με το άρθρο 227 του
Ν.3852/2010 «Ειδική διοικητική-προσφυγή –Αιτήσεις θεραπείας», ορίζεται ότι: «1.
α. Οποιοσδήποτε έχει έννομο συμφέρον μπορεί να προσβάλει τις αποφάσεις των
συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων, των περιφερειών, των νομικών προσώπων
δημοσίου δικαίου αυτών και των συνδέσμων για λόγους νομιμότητας, μέσα σε
προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από τη δημοσίευση της απόφασης ή την ανάρτησή
της στο διαδίκτυο ή από την κοινοποίηση της ή αφότου έλαβε γνώση αυτής 2. Ο
Ελεγκτής Νομιμότητας αποφαίνεται επί της προσφυγής μέσα σε αποκλειστική
προθεσμία δύο (2) μηνών από την υποβολή της. Αν παρέλθει η ανωτέρω προθεσμία
χωρίς να εκδοθεί απόφαση θεωρείται ότι η προσφυγή έχει σιωπηρώς απορριφθεί».
Εξάλλου σύμφωνα με τις διατάξεις
του άρθρου 238 του ως άνω νόμου ορίζεται ότι: «1. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας
της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α. ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων
κατά τα άρθρα 225,226 και 227 του παρόντος ασκείται από τον Γενικό Γραμματέα
της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης…».
Περαιτέρω, σύμφωνα με το άρθρο 28
παρ. 1 του Ν. 4325/2015 ορίζεται ότι : «…όπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρεται
Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή Γενικός Γραμματέας
Περιφέρειας νοείται, από το διορισμό του, ο Συντονιστής Αποκεντρωμένης
Διοίκησης». Σύμφωνα δε με το άρθρο 28Α παρ. 1 του ίδιου ως άνω νόμου
(όπως αυτό προστέθηκε με το άρθρο 24 του Ν.4368/2016) ορίζεται ότι «….ο
Συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης ασκεί τις αρμοδιότητες που ασκούσε ο
Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης».
Σύμφωνα με το άρθρο 24 του
Π.Δ.142/2010 (ΦΕΚ 235 Α΄) «Οργανισμός Αποκεντρωμένης Διοίκησης
Μακεδονίας-Θράκης», ορίζεται ότι «Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Αυτοτελούς
Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α. η εποπτεία του Κράτους επί των ΟΤΑ και των νομικών
τους προσώπων, όπως ορίζεται στο άρθρο 214 του Ν.3852/2010 ασκείται από το
Τμήμα Προσωπικού και τα Τμήματα Διοικητικού –Οικονομικού της Αποκεντρωμένης
Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης».
Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου
238 του Ν. 3852/2010 ορίζεται ότι: «1. Μέχρι την έναρξη της λειτουργίας της
Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α, ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων κατά τα
άρθρα 225, 226, και 227 του παρόντος ασκείται από τον Γενικό Γραμματέα (και
πλέον Συντονιστή) της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τις Ειδικές Επιτροπές…».
Η κρινόμενη προσφυγή ασκήθηκε
εντός της οριζόμενης, από τις διατάξεις του άρθρου 227 του Ν.3852/2010
δεκαπενθήμερης προθεσμίας και με έννομο συμφέρον του προσφεύγοντος και επομένως
είναι τυπικά παραδεκτή και πρέπει να εξεταστεί.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία
του φακέλου, ο ανωτέρω προσφεύγων έχει εκλεγεί Αντιπεριφερειάρχης στην
Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας και από την εκλογή του μέχρι και σήμερα ασκεί τα
καθήκοντά του αδιάλειπτα. Με την υπ΄αρ. ΔΔ. οικ. 1323/20-03-2016 απόφαση του
Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (ΦΕΚ 952/Β΄/06-04-2016) «Περί
μεταβίβασης άσκησης αρμοδιοτήτων επί αποφάσεων εγγράφων και άλλων πράξεων στους
Αντιπεριφερειάρχες της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης»,
μεταβιβάστηκαν από τον τελευταίο στον προσφεύγοντα (αλλά και στους άλλους
χωρικούς Αντιπεριφερειάρχες της ΠΑΜΘ ανάλογα την Π.Ε που ανήκαν) η άσκηση
τομέων αρμοδιοτήτων της περιφέρειας για την Π.Ε Καβάλας στην οποία ανήκει,
σύμφωνα με το άρθρο 160 παρ. 2 του Ν. 3852/2010.
Στη συνέχεια όμως με την
υπ΄αρ.πρωτ. Δ.Δ.οικ. 874/18-02-2019 απόφαση του Περιφερειάρχη Ανατολικής
Μακεδονίας και Θράκης (ΦΕΚ 567/Β΄/22-02-2019) «Περί τροποποίησης της υπ΄αρ. Δ.Δ
οικ. 1323/30-03-2016 απόφασης περί μεταβίβασης άσκησης αρμοδιοτήτων επί
αποφάσεων, εγγράφων και άλλων πράξεων στους Αντιπεριφερειάρχες της Περιφέρειας
Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, όπως τροποποιήθηκε με την Δ.Δ οικ.
5832/29-08-2018 απόφαση (Β’ 3944)», τροποποιήθηκε η υπ΄αρ. ΔΔ. οικ.
1323/20-03-2016 απόφαση και ανακλήθηκε αυτή κατά το μέρος που αφορά την
μεταβίβαση του συνόλου των αρμοδιοτήτων στον Αντιπεριφερειάρχη της ΠΕ Καβάλας
μόνο-και ήδη προσφεύγοντα- και στη συνέχεια οι εν λόγω αρμοδιότητες
μεταβιβάστηκαν στον Περιφερειακό Σύμβουλο της ΠΕ Καβάλας και θεματικό
Αντιπεριφερειάρχη (Τουρισμού) της ΠΑΜΘ, Κωνσταντίνο Αντωνιάδη.
Κατόπιν των ανωτέρω ο
Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας, κ. Μαρκόπουλος Θεόδωρος, άσκησε την από 04/03/2019
προσφυγή του ενώπιον του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης
Μακεδονίας-Θράκης, για τους λόγους που ειδικά και αναλυτικά αναφέρονται σε
αυτήν.
Η κρινόμενη προσφυγή ασκήθηκε
εντός της οριζόμενης, από τις διατάξεις του άρθρου 227 του Ν.3852/2010
δεκαπενθήμερης προθεσμίας και με έννομο συμφέρον του προσφεύγοντα, δεδομένου
όμως ότι αυτό είναι προσωπικό, άμεσο και ενεστώς. Εν προκειμένω το έννομο
συμφέρον του προσφεύγοντα είναι προσωπικό, ήτοι υπάρχει ειδικός δεσμός του
ανωτέρω με την προσβαλλόμενη πράξη, η οποία θίγει την νομική και πραγματική
κατάσταση που τον αφορά, είναι άμεσο υπό την έννοια ότι την βλάβη υφίστανται ο
ίδιος ο προσφεύγων και όχι τρίτο πρόσωπο και ενεστώς δηλ. υφίσταται συγχρόνως
κατά το χρόνο λήψης της απόφασης από τον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονία και
Θράκης, κατά το χρόνο άσκησης της προσφυγής και κατά το χρόνο εξέτασης της
προσφυγής και δικαιολογεί την περαιτέρω κατ΄ουσίαν εξέταση της υπό κρίση
προσφυγής (βλ. Ε. Σπηλιωτόπουλου, εγχειρίδιο Διοικητικού Δικαίου, ΙΙ, εκδόσεις
Σάκκουλα, Αθήνα-Κομοτηνή, 2000, σελ. 470 και επ.).
Σύμφωνα με την διάταξη της παρ. 2
του άρθρου 113 του Ν. 3852/2010: «2. Σε κάθε περιφέρεια τον περιφερειάρχη
επικουρούν αντιπεριφερειάρχες που εκλέγονται άμεσα κατ’ αντιστοιχία προς τον
αριθμό των περιφερειακών ενοτήτων και οι οποίοι δεν καταλαμβάνουν θέση
περιφερειακού συμβούλου. ………….».
Επίσης κατ΄άρθρο 160 του Ν.
3852/2010: «1. Τον περιφερειάρχη επικουρούν οι αντιπεριφερειάρχες που
εκλέγονται άμεσα καθώς και τρεις (3) επιπλέον αντιπεριφερειάρχες, οι οποίοι
ορίζονται με απόφαση του περιφερειάρχη που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της
Κυβερνήσεως.
2. Με όμοια απόφαση ο
περιφερειάρχης αναθέτει σε όλους τους αντιπεριφερειάρχες την άσκηση τομέων
αρμοδιοτήτων της περιφέρειας και μπορεί, επίσης, να τους μεταβιβάζει την άσκηση
συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων του».
3. Οι άμεσα εκλεγόμενοι
αντιπεριφερειάρχες έχουν και τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) συντονίζουν και εποπτεύουν τις
υπηρεσίες της περιφέρειας που λειτουργούν στα όρια της περιφερειακής ενότητας,
β) εκτελούν τις αποφάσεις του περιφερειάρχη, του περιφερειακού συμβουλίου και
της οικονομικής επιτροπής, που αφορούν την περιφερειακή ενότητα όπου είναι κατά
τόπο αρμόδιοι, γ) ασκούν όλες τις αρμοδιότητες που τους μεταβιβάζει ο
περιφερειάρχης, δ) διατυπώνουν εισήγηση προς το περιφερειακό συμβούλιο για το
σχεδιασμό μέτρων πολιτικής προστασίας της περιφερειακής ενότητας, ε) έχουν την
ευθύνη της διάθεσης και του συντονισμού δράσης του απαραίτητου δυναμικού και
μέσων για την πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση και αποκατάσταση των φυσικών
και άλλων καταστροφών στην περιφερειακή ενότητά τους, σύμφωνα με τις οδηγίες
και τις κατευθύνσεις που τους παρέχει ο περιφερειάρχης, στ) προεδρεύουν του Συντονιστικού
Οργάνου Πολιτικής Προστασίας της περιφερειακής ενότητας».
Αρμοδιότητα του διοικητικού
οργάνου είναι η προβλεπόμενη από τους κανόνες δικαίου της έννομης τάξης
ικανότητα του εν λόγω οργάνου είτε να θεσπίζει με πράξεις του μονομερώς κανόνες
δικαίου (έκδοση κανονιστικών πράξεων) ή ατομικές ρυθμίσεις (έκδοση ατομικών
πράξεων) είτε να συνάπτει συμβάσεις είτε να προβαίνει σε υλικές ενέργειες. Η
αρμοδιότητα είναι άμεση απόρροια της αρχής της νομιμότητας.
Κατά γενική αρχή του διοικητικού
δικαίου, όσες φορές ο νόμος αναθέτει την αποφασιστική αρμοδιότητα σε ορισμένη
υπηρεσία, ως αρμόδιο για την έκδοση των σχετικών προς την αρμοδιότητα αυτή
πράξεων νοεί τον επικεφαλής της υπηρεσίας και όχι οποιονδήποτε άλλο υπάλληλο
της υπηρεσίας αυτής.
Αναφορικά με τον πρώτο λόγο που
προβάλλει ο προσφεύγων στην υπό κρίση προσφυγή του, ήτοι ότι η προσβαλλόμενη
απόφαση χρήζει ακύρωσης καθόσον ως ατομική διοικητική πράξη είναι
αναιτιολόγητη, πρέπει να αναφερθούν τα κάτωθι:
Κανονιστική είναι η διοικητική
πράξη που θεσπίζει απρόσωπους και αφηρημένους κανόνες δικαίου, είτε γενικούς
είτε ειδικούς. Λόγω αυτού τους του χαρακτηριστικού, να θέτουν, δηλαδή,
απρόσωπους κανόνες δικαίου, οι κανονιστικές πράξεις αποκαλούνται και
ουσιαστικοί νόμοι, διακρινόμενοι από τους τυπικούς, που ψηφίζονται από τη Βουλή
κατά την οριζόμενη στο Σύνταγμα νομοθετική διαδικασία. Η έννοια του απρόσωπου
κανόνα δικαίου αποτελεί το βασικό κριτήριο διάκρισης μεταξύ ατομικών και
κανονιστικών διοικητικών πράξεων και μπορεί να αναλυθεί στον γενικό (που
απευθύνεται σε ακαθόριστο αριθμό προσώπων) και αφηρημένο (που αφορά όλες τις
κατά γένος οριζόμενες περιπτώσεις) χαρακτήρα της ρύθμισης. Πέρα από τις
διοικητικές πράξεις που απευθύνονται σε ακαθόριστο κατ'αριθμό και ταυτότητα
κύκλο προσώπων και αφορούν όλες τις κατά γένος οριζόμενες περιπτώσεις (όπως
είναι π.χ. οι πράξεις που προβλέπονται σε ποικίλα νομοθετήματα για τον
προσδιορισμό του ύψους του επιδόματος κατηγορίας εργαζομένων ή του ύψους της
κύρωσης σε περίπτωση παραβάσεων), θεωρούνται κανονιστικές διοικητικές πράξεις αυτές
που ρυθμίζουν τις προϋποθέσεις και τον τρόπο παραγωγής κανόνων δικαίου
μονομερώς, όπως είναι οι πράξεις που συνιστούν διοικητικά όργανα και καθορίζουν
την αρμοδιότητά τους, ή οι πράξεις μεταβίβασης αρμοδιότητας ή εξουσιοδότησης
υπογραφής (βλ. άρθρο 9 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας). Σύμφωνα με τον Μ.
Στασινόπουλο, «περιεχόμενον της κανονιστικής πράξεως ως και του νόμου είναι η
θέσις κανόνος δικαίου, θέσιν δε κανόνος δικαίου αποτελεί ο καθορισμός εκείνου,
όπερ δέον να ισχύη ως δίκαιον δια πάντα, παρά τω οποίω υφίσταται πραγματική
κατάστασις συγκεντρούσα χαρακτηριστικά γνωρίσματα γενικώς προσδιοριζόμενα».
Σύμφωνα λοιπόν με τα ανωτέρω η
προσβαλλόμενη με την παρούσα απόφαση δεν είναι ατομική διοικητική πράξη, όπως
εσφαλμένα ισχυρίζεται ο προσφεύγων, αλλά κανονιστική.
Το άρθρο 17 του Κώδικα
Διοικητικής Διαδικασίας, κατοχυρώνει νομοθετικά, από το 1999, την υποχρέωση
αιτιολογίας των ατομικών διοικητικών πράξεων (ευμενών και δυσμενών) ορίζοντας
στην παρ. 1 αυτού ότι «Η ατομική διοικητική πράξη πρέπει να περιέχει
αιτιολογία, η οποία να περιλαμβάνει τη διαπίστωση της συνδρομής των κατά νόμο
προϋποθέσεων για την έκδοσή της.».
Κατά πάγια νομολογία, οι
κανονιστικές πράξεις δεν χρήζουν αιτιολογίας, αλλά ελέγχονται μόνο από την
άποψη της τήρησης των ορίων των εξουσιοδοτικών διατάξεων βάσει των οποίων
εκδίδονται, καθώς και της ενδεχόμενης υπέρβασης των ορίων αυτών (ΣτΕ 211/2006,
31/2002). Εξάλλου, το άρθρο 17 παρ. 1 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας
αναφέρεται ρητά μόνο στις ατομικές διοικητικές πράξεις.
Επομένως, ο πρώτος λόγος που
προβάλλεται με την υπό κρίση προσφυγή πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος.
Όσον αφορά τον ισχυρισμό που
προβάλλει ο προσφεύγων, ως δεύτερο λόγο, στην προσφυγή του και με αυτόν ζητά να
ακυρωθεί η προσβαλλόμενη απόφαση, αυτός κρίνεται αλυσιτελής, καθόσον πρόκειται
για υποκειμενική εκτίμηση και δεν προβάλλεται με αυτόν κάποιο διαδικαστικό
σφάλμα ή πλημμέλεια που να οδηγεί σε ακυρότητα της απόφασης γι αυτόν τον λόγο.
Σχετικά με τον τρίτο λόγο που
προβάλλει ο προσφεύγων, σχετικά με την ανάκληση της άσκησης τομέων αρμοδιοτήτων
της περιφέρειας που του είχαν ανατεθεί πρέπει να σημειωθούν τα κάτωθι:
Στο άρθρο 160 παρ. 2 του Ν.
3852/2010 αναφέρεται ότι ο περιφερειάρχης «αναθέτει» την άσκηση των τομέων
αρμοδιοτήτων της περιφέρειας σε «όλους» τους αντιπεριφερειάρχες. Από την
διάταξη του νόμου προκύπτει ότι ο περιφερειάρχης δεν μεταβιβάζει, όπως
εσφαλμένα αναφέρεται στην προσβαλλόμενη απόφαση, αλλά αναθέτει, ήτοι ανήκει
στην δέσμια αρμοδιότητά του να απονέμει στους αντιπεριφερειάρχες την άσκηση
τομέων αρμοδιοτήτων της περιφέρειας και η απόφασή του υπέχει εν τοις πράγμασι θέση
διαπιστωτικής πράξης. Από το γράμμα του νόμου δεν προκύπτει ούτε αναφέρεται σε κάποιο
σημείο η δυνατότητα του αρμόδιου οργάνου (εδώ του περιφερειάρχη) να ανακαλεί την
ως άνω απόφαση.
Επομένως δεν νομιμοποιούνταν ο
Περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης να προβεί στην ενέργεια
ανάκλησης των ανωτέρω αρμοδιοτήτων από τον προσφεύγοντα.
Επίσης η ανωτέρω διάταξη ορίζει
ότι η ανάθεση γίνεται σε «όλους» τους αντιπεριφερειάρχες της περιφέρειας. Δεν
προκύπτει λοιπόν η διακριτική ευχέρεια του περιφερειάρχη να επιλέγει κάποιους
αντιπεριφερειάρχες αποκλείοντας άλλους και εν προκειμένω τον προσφεύγοντα,
Αντιπεριφερειάρχη Καβάλας και σε κάθε περίπτωση δεν δύναται να μην αναθέσει
καθόλου την άσκηση τομέα δραστηριοτήτων της περιφέρειας σε κάποιον από τους
αντιπεριφερειάρχες.
Τέλος, στην παράγραφο 3 του
άρθρου 160 του Ν. 3852/2010 αναφέρει ότι: «3. Οι άμεσα εκλεγόμενοι
αντιπεριφερειάρχες έχουν και τις ακόλουθες αρμοδιότητες: α) ………., β) ………..,
………….» και σε συνδυασμό με την διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 113 του
Ν.3852/2010 που αναφέρει ότι: «2. Σε κάθε περιφέρεια τον περιφερειάρχη
επικουρούν αντιπεριφερειάρχες που εκλέγονται άμεσα ……», προκύπτει ξεκάθαρα ότι
η άσκηση τομέων αρμοδιοτήτων της περιφέρειας ανήκει ως επιπλέον δέσμια
αρμοδιότητα στους χωρικούς αντιπεριφερειάρχες, αφού και εξ ορισμού δεν θα
μπορούσε να ανήκει σε θεματικό αντιπεριφερειάρχη, δεδομένου ότι στους
τελευταίους ανήκουν συγκεκριμένοι τομείς της ευρύτερης περιφέρειας-εδώ της
Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης-και όχι απλά κάποιας Περιφερειακής Ενότητας για
την οποία αρμόδιος είναι ο αντίστοιχος χωρικός αντιπεριφερειάρχης (εδώ της ΠΕ
Καβάλας).
Επομένως, η προσβαλλόμενη απόφαση
του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης που ανακαλεί την άσκηση
τομέων αρμοδιοτήτων της περιφέρειας από τον προσφεύγοντα και τις μεταβιβάζει
στον Περιφερειακό Σύμβουλο της ΠΕ Καβάλας και θεματικό Αντιπεριφερειάρχη
(Τουρισμού) της ΠΑΜΘ, Κωνσταντίνο Αντωνιάδη, όπως αναφέρεται στην υπό κρίση
απόφαση, η υπ΄αρ. πρωτ. Δ.Δ οικ. 874/18-02-2019 (ΦΕΚ 567/Β΄/22-02-2019) απόφαση
πρέπει να ακυρωθεί, αποδεχόμενης της προσφυγής του Αντιπεριφερειάρχη Καβάλας,
κ. Θεόδωρου Μαρκόπουλου ως ουσία βάσιμη.
Επειδή ελέγχτηκε αυτεπαγγέλτως
κάθε μέρος της υπό κρίση απόφασης που βάσει νόμου είναι αυτεπαγγέλτως
ελεγχόμενο και δεν κρίθηκε τίποτα ως απορριπτέο.
Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα
με όσα έγινα δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις,
Αποφασίζουμε
Δεχόμαστε την προσφυγή του κ.
Μαρκόπουλου Θεοδώρου του Αλεξίου κατά της υπ΄αρ.πρωτ. Δ.Δ.οικ. 874/18-02-2019
απόφασης του Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (ΦΕΚ
567/Β΄/22-02-2019) «Περί τροποποίησης της υπ΄αρ. Δ.Δ οικ. 1323/30-03-2016
απόφασης περί μεταβίβασης άσκησης αρμοδιοτήτων επί αποφάσεων, εγγράφων και
άλλων πράξεων στους Αντιπεριφερειάρχες της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας
και Θράκης, όπως τροποποιήθηκε με την Δ.Δ οικ. 5832/29-08-2018 απόφαση (Β’
3944)» και ακυρώνουμε την υπ΄αρ.πρωτ. Δ.Δ.οικ. 874/18-02-2019 απόφαση του
Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (ΦΕΚ 567/Β΄/22-02-2019), για
τους λόγους που αναφέρονται στο σκεπτικό της παρούσας.
Η απόφαση αυτή προσβάλλεται
ενώπιον των αρμόδιων διοικητικών δικαστηρίων.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
1. Περιφέρεια Ανατ.
Μακεδονίας-Θράκης
Δ/νση Ανάπτυξης
Γενική Δ/νση Εσωτ. Λειτουργίας
Δ/νση Διοίκησης
Τμήμα Προσωπικού
Δημοκρατίας 1, 69100
Κομοτηνή (επί αποδείξει)
2. Μαρκόπουλο Θεόδωρο του Αλεξίου
Αντιπεριφερειάρχη ΠΕ Καβάλας
Κατοίκου Καβάλας (Εύξεινου Πόντου
36)
ΤΚ 65404
(επί αποδείξει)
Με εντολή Συντονιστή Α.Δ. Μ-Θ
Η Προϊσταμένη Τμήματος
Διοικητικού Οικονομικού Ν. Ροδόπης
Ευαγγελία Τσέγκα
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ
ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΚΑΒΑΛΑΣ
ΘΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΨΗΦΙΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΑΜΘ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟ ΤΟΨΙΔΗ
ΔΙΚΑΙΩΣΗ Θ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ - ΑΚΥΡΗ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΓΙΑ ΑΝΑΚΛΗΣΗ
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ
Με τη σημερινή απόφαση του ασκούντος χρέη Ελεγκτή
Νομιμότητας έπεσε στο κενό η προσπάθεια του Περιφερειάρχη ΑΜΘ να ακυρωθεί ο
ρόλος του αιρετού χωρικού Αντιπεριφερειάρχη Καβάλας. Ταυτόχρονα αναιρέθηκε μια
εκδικητική προσπάθεια του Περιφερειάρχη, η οποία περιβαλλόταν από μια σαφή
διάθεση αυθαιρεσίας και υποτίμησης κάθε έννοιας νομιμότητας.
Η απόφαση που εκδόθηκε σήμερα επαναφέρει την κανονικότητα
στην δημοκρατική λειτουργία της Περιφέρειας και διαλύει το θέατρο εντυπώσεων
που επιχειρήθηκε να στηθεί σε βάρος του χωρικού Αντιπεριφερειάρχη Καβάλας κ.
Θεόδωρου Μαρκόπουλου με την αφαίρεση αρμοδιοτήτων από αυτόν και τη μεταφορά
τους σε έναν θεματικό Αντιπεριφερειάρχη της αρεσκείας του Περιφερειάρχη.
Η παράταξη της «Περιφερειακής Σύνθεσης» δηλώνει ότι εμμένει
στις αυτονόητες αρχές:
της δημοκρατίας και του σεβασμού στην ετυμηγορία των πολιτών
της Π.Ε Καβάλας
της νομιμότητας. Στην δημοκρατία κανείς δεν δικαιούται να
αποφασίζει έξω από τα όρια που καθορίζει το ισχύον νομικό πλαίσιο
της ευπρέπειας. Κανείς δεν δικαιούται να παριστάνει κάτι που
δεν είναι και στη προκείμενη περίπτωση να παριστάνει τον αιρετό χωρικό
Αντιπεριφερειάρχη Καβάλας!
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πολίτες της Π.Ε Καβάλας και της
Π.Ε Θάσου ποτέ δεν αμφέβαλαν για το ποιο είναι το πρόσωπο του Αντιπεριφερειάρχη
Καβάλας, ενώ καταγράφηκε και η αντίδρασή τους στη πιο πάνω μεθόδευση.
Ο επικεφαλής της παράταξης της «Περιφερειακής Σύνθεσης» και
Υποψήφιος Περιφερειάρχης κ. Χριστόδουλος Τοψίδης δήλωσε σχετικά: «Χαιρετίζω την
αποκατάσταση της νομιμότητας και της κανονικότητας, η οποία προκύπτει από την
δικαίωση του Αντιπεριφερειάρχη Καβάλας Θ. Μαρκόπουλου και από την ακύρωση της
απαράδεκτης απόφασης του Περιφερειάρχη ΑΜΘ σχετικά με την αφαίρεση μέρους των
αρμοδιοτήτων του και τη μεταφορά τους σε άλλο πρόσωπο. Η παράταξή μας συνεχίζει
την προσπάθεια της για το μέλλον του τόπου μας συνθέτοντας όλες τις υγιείς
δυνάμεις της Περιφέρειας».






