Με εμφανή τη λογική
να «χλευάσει» τον Δήμο Ξάνθης για…ανορθογραφίες των εγγράφων του αλλά και για
την προχειρότητα του Σχεδίου που κατέθεσε για την Πυροσφάλεια της Π. Πόλης, ο
καθηγητής του ΔΠΘ και Πρόεδρος του Συλλόγου Προστασίας Π. Πόλης Κώστας
Κουρτίδης, αφού ….«διόρθωσε» τις ανορθογραφίες του, το επέστρεψε πίσω !!!!
Αναλυτικά ιδού τι
ανέφερε το σχετικό δελτίο που μας έστειλε:
Το σχέδιο που μας αποστείλατε (το oποίο επισυνάπτω με διορθωμένα τα πολλά
ορθογραφικά λάθη) αναφέρεται γενικώς σε περίπτωση δασικής πυρκαγιάς. Ο Σύλλογός
μας έχει τις εξής παρατηρήσεις:
1. Το κείμενο δεν αναφέρει τον συντάκτη (συντάκτες του).
2. Το κείμενο αναφέρεται γενικώς στην περίπτωση πυρκαγιάς
στο περιαστικό δάσος χωρίς να λαμβάνεται υπ'όψιν η περίπτωση εκδήλωσης
πυρκαγιάς στο περιαστικό δάσος κατά τη διάρκεια των Γιορτών Παλιάς Πόλης που
είναι και η περίπτωση που ενδιαφέρει τους Συλλόγους και επιπλέον η δυσκολότερη
από πλευράς διαχείρισης. Το κείμενο αναφέρει ως σκοπό "απομάκρυνση των
ατόμων που θα χρειαστεί να εκκενώσουν τις περιοχές διαμονής τους". Οι
επισκέπτες δεν θα εκκενωθούν;
3. Το κείμενο δεν λαμβάνει υπόψιν του συστάσεις της
Πυροσβεστικής Υπηρεσίας σχετικά.
Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας για τη βελτίωση του
Σχεδίου,
Κωνσταντίνος Κουρτίδης
Πρόεδρος ΔΣ Συλλόγου για την Προστασία και Αναβίωση της
Παλιάς Ξάνθης
Κωνσταντίνος
Κουρτίδης, Καθ.
Τμήμα Μηχανικών
Περιβάλλοντος, Πολυτεχνική Σχολή
Δημοκρίτειο
Πανεπιστήμιο Θράκης
Ταχυδρομική
διεύθυνση: Βασ. Σοφίας12, 67132 Ξάνθη
Διεύθυνση
ταχυμεταφορέα: 67100 Κιμέρια Ξάνθης
ΔΗΜΟΣ ΞΑΝΘΗΣ
ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΔΑΣΙΚΩΝ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ
Μάιος
2018
Ι. ΣΚΟΠΟΣ
Σκοπός αυτού του μνημονίου
ενεργειών είναι η αντιμετώπιση έκτακτης ανάγκης από επικείμενη καταστροφή λόγω
δασικών πυρκαγιών στις περιοχές της Παλιάς Πόλης και συνοικισμού Σαμακώβ του
Δήμου Ξάνθης, που γειτνιάζουν με το περιαστικό δάσος.
Οι ενέργειες που θα γίνουν στο
πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του Δήμου Ξάνθης αποβλέπουν:
α) Στην προστασία της ζωής και
της περιουσίας των πολιτών καθώς και στην παροχή υπηρεσιών και μέσων για την
οργανωμένη απομάκρυνση των ατόμων που θα χρειαστεί να εκκενώσουν τις περιοχές
διαμονής τους.
β) Στην λήψη των απαραίτητων μέτρων προκειμένου
να διατηρηθεί η ψυχραιμία των πολιτών και να περιορισθούν κατά το δυνατόν οι
επιπτώσεις στον κανονικό ρυθμό των λειτουργιών της πόλης.
ΙΙ. ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΑΠΟ ΤΩΡΑ
α) Οι τεχνικές και οι κοινωνικές
υπηρεσίες του Δήμου καθορίζουν το προσωπικό με το οποίο θα συνδράμουν στις
επιμέρους δράσεις που θα υλοποιηθούν και προκύπτουν από τις αρμοδιότητες τους,
βάσει της ικανότητας τους σε έμψυχο δυναμικό και μέσα, που διαθέτουν για την
υλοποίηση της οργανωμένης απομάκρυνσης του πληθυσμού.
β) Το Γραφείο Πολιτικής
Προστασίας αποστέλλει στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες το δελτίο πρόγνωσης καιρού
και τον χάρτη πρόβλεψης κινδύνου πυρκαγιάς – όταν ο βαθμός ετοιμότητας είναι
από τρία (3) και άνω – κατά την αντιπυρική περίοδο και μεριμνά για την
συγκρότηση του Συντονιστικού Τοπικού Οργάνου (Σ.Τ.Ο.) όταν αυτό κρίνεται
απαραίτητο.
ΙΙΙ. ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ
ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ
Οι δράσεις που προοδευτικά υλοποιούνται
σε μία οργανωμένη απομάκρυνση πολιτών περιγράφονται ως εξής:
1.
Εκτίμηση της
κατάστασης και σχετική εισήγηση από
τον εκάστοτε Επικεφαλής Αξιωματικό του Πυροσβεστικού Σώματος προς τον Δήμαρχο.
2.
Άμεσος καθορισμός
σημείου συγκέντρωσης φορέων που κύρια εμπλέκονται (Π.Υ. , ΕΛ.ΑΣ., ΕΚΑΒ,
Στρατός, κ.τ.λ) από το αρμόδιο όργανο που έχει την ευθύνη για την λήψη της
απόφασης. Επισημαίνεται ότι η ενέργεια αυτή δεν αποκλείει την επιτόπου σύγκληση
του Συντονιστικού Τοπικού Οργάνου (Σ.Τ.Ο.), εφόσον η εξέλιξη του φαινομένου το
επιτρέπει.
3.
Λήψη απόφασης για την
απομάκρυνση ή μη από τον Δήμαρχο.
4.
Ενημέρωση κοινού, όταν έχει ληφθεί απόφαση
για την απομάκρυνση.
Η ανακοίνωση πρέπει να περιέχει τις εξής βασικές
πληροφορίες:
·
Ποιος
έλαβε την απόφαση και ποιος έχει την ευθύνη εκτέλεσης της.
·
Να
προσδιορίζει με σαφή τρόπο τα όρια της περιοχής εκκένωσης (μερικής ή ολικής),
καθώς και τον κίνδυνο που διατρέχουν οι πολίτες εάν παραμείνουν σε αυτήν.
·
Να
προσδιορίζει με σαφή τρόπο εάν συντρέχει λόγος γενικής απομάκρυνσης όλων των
πολιτών ή συγκεκριμένων ομάδων τις οποίες θα προσδιορίζει κατά προτεραιότητα
(άτομα με αναπνευστικά προβλήματα, παιδιά ηλικιωμένη κ.τ.λ.)
·
Να
προσδιορίζει που και πότε θα συγκεντρωθούν (σημεία συγκέντρωσης) οι πολίτες,
καθώς και τα προσωπικά αντικείμενα που μπορούν να έχουν μαζί τους.
·
Να
προσδιορίζει την προβλεπόμενη διάρκεια της απομάκρυνσης, καθώς και τον τόπο
προορισμού.
·
Να
κατονομάζει τις ασφαλείς οδούς διαφυγής καθώς και τυχόν μονοδρομήσεις που
μπορεί να επακολουθήσουν, σε περίπτωση απομάκρυνσης με δικά τους μεταφορικά
μέσα.
·
Να
αναφέρει οδηγίες για προστασία της περιουσίας των πολιτών που απομακρύνονται.
Σημειώνεται ότι έχει ιδιαίτερη σημασία τα Μ.Μ.Ε.
να αναμεταδώσουν την σχετική ανακοίνωση συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας και
μοναδικής συνολικής εικόνας αντιμετώπισης τις κατάστασης προς το κοινό.
Ωστόσο πέραν των Μ.Μ.Ε., τοπικής εμβέλειας, που
θα αναμεταδώσουν τη ανακοίνωση, η κύρια δράση της ενημέρωσης του κοινού σχετικά
με την λήψη της απόφασης και έναρξης της διαδικασίας απομάκρυνσης του, θα
πρέπει να βασίζεται σε μεθόδους και πρακτικές που εξασφαλίζουν περισσότερο τον
εντοπισμό και εν συνεχεία την ενημέρωση των πολιτών για τους κινδύνους που
διατρέχουν στην περίπτωση που
παραμείνουν στην περιοχή. Οι μέθοδοι αυτοί είναι: Ενημέρωση πόρτα – πόρτα,
ενημέρωση με διερχόμενο όχημα που παρέχει τις απαιτούμενες πληροφορίες,
συνδυασμός και των δύο μεθόδων. Στην περίπτωση αυτή, τον κύριο λόγο για την
υλοποίηση της δράσης θα έχουν το προσωπικό του Αστυνομικού Τμήματος Ξάνθης, το
έργο των οποίων μπορεί να υποστηριχτεί από εθελοντικές οργανώσεις (ενδεικτικά
Σώμα Σαμαρειτών Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, Ελληνική Ομάδα Διάσωσης κ.τ.λ.)
Ένα άλλο πλεονέκτημα, που παρέχει η ενημέρωση με
τις μεθόδους αυτές, είναι και η δυνατότητα άμεσης καταγραφής των πολιτών που
χρειάζονται ειδική φροντίδα για την μετακίνησή τους (ασθενείς, άτομα με
κινητικά προβλήματα κ.τ.λ.).
5.
Επιμέρους ενέργειες του σχεδίου δράσης που έχει επιλεγεί, πρέπει να
ακολουθήσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, πριν τη δημοσιοποίηση της απόφασης,
υπό το γενικό συντονισμό του οργάνου που αποφάσισε τη δράση.
6.
Τερματισμός επιμέρους
δράσεων και
αποκλιμάκωση εμπλεκομένων φορέων, μετά από σχετική απόφαση του οργάνου που έχει
το γενικό συντονισμό.
7.
Καταγραφή και αποτίμηση
έργου από
το Γραφείο πολιτικής Προστασίας, για τον εντοπισμό λαθών, παραλήψεων και
δυσχερειών στην υλοποίηση της δράσης.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΡΑΣΗΣ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗΣ
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ
-Για της ανάγκες της δράσεις η περιοχή έχει
διαιρεθεί σε τέσσερις τομής.
1ος Τομέας ξεκινά από την περιοχή που περιλαμβάνεται
ανατολικά της οδού 9ης Μεραρχίας
έως και την οδό Πυγμαλίωνος Χρηστίδη, με κύρια οδό διαφυγής την οδό
Ευριπίδη Χασιρτζόγλου
2ος Τομέας ξεκινά από την οδό
Πυγμαλίωνος Χρηστίδη έως και την νοητή γραμμή των οδών
Λαχανά και Αισχύλου, με κύριες
οδούς διαφυγής της οδούς
Πυγμαλίωνος Χρηστίδη και Λευκάδος και εν συνεχεία Συληβρίας.
3ος Τομέας ξεκινά από την οδό Αισχύλου έως και την κοίτη του ποταμού
Κόσυνθου, με κύριες οδούς διαφυγής τις οδούς, Ευριπίδου και Σοφοκλέους.
4ος Τομέας περιλαμβάνει τον
συνοικισμό Σαμακώβ, με κύρια οδό
διαφυγής την οδό Αγίου Δημητρίου και εν συνεχεία την οδό Σπάρτης.
Αναλόγως με την εξέλιξη της
επικείμενης απειλής και κατόπιν της εισήγησης του επικεφαλής της Πυροσβεστικής
Υπηρεσίας λαμβάνεται η απόφαση για ολική ή μερική απομάκρυνση των πολιτών από
όλη την πόλη ή από συγκεκριμένους τομείς. Η οργανωμένη απομάκρυνση, θεσμικά
υποστηρίζεται από την Ελληνική Αστυνομία και το Πυροσβεστικό Σώμα (Ν. 2800/2000
ΦΕΚ 41/τευχ. Α΄, Ν. 3511/2006 ΦΕΚ
258/τευχ. Α΄).
Ειδικότερα, η Ελληνική Αστυνομία
στα πλαίσια του ρόλου της, στην οργανωμένη απομάκρυνση πολιτών, αναλαμβάνει τον
εντοπισμό και ειδοποίηση των πολιτών για την απομάκρυνσή τους, συνεπικουρούμενη
από μέλη εθελοντικών οργανώσεων. Επίσης αναλαμβάνει την τήρηση της τάξης, την
ρύθμιση της κυκλοφορίας κατά την απομάκρυνση, καθώς και την πρόληψη και
καταστολή τυχόν εγκλημάτων κατά της περιουσίας των πολιτών που απομακρύνονται
από την περιοχή.
Κατά την έναρξη της δράσης
απομάκρυνση πολιτών, ειδοποιείται και εξασφαλίζεται η παρουσία μονάδων του ΕΚΑΒ
για λόγους παροχής άμεσης προνοσοκομειακής ιατρικής βοήθειας σε άτομα με
προβλήματα υγείας. Επικουρικά αν η δύναμη του ΕΚΑΒ δεν επαρκεί θα ζητηθεί η βοήθεια
με ασθενοφόρα από το Δ΄ Σώμα Στρατού.
Ως χώρος αρχικής συγκέντρωσης των
πολιτών για τους μεν τρείς πρώτους τομείς (1ος, 2ος και 3ος),
ορίζεται η Πλατεία Ζωαγοράς και για τον 4ο τομέα το πάρκο έναντι του
γηπέδου ΑΟΞ. Στους χώρους συγκέντρωσης πραγματοποιείται από το προσωπικό της
Διεύθυνσης Κοινωνικής Πρόνοιας του Δήμου, καταγραφή και ταυτοποίηση των πολιτών
που έχουν καταφύγει στους χώρους αυτούς και έλεγχος της κατάστασης στην οποία
έχουν περιέλθει εξ αιτίας της καταστροφής (απώλεια συγγενικών προσώπων κ.λ.π.).
Αναλόγως της εξέλιξης της απειλής αποφασίζεται ο τερματισμός της δράσης και
επιστροφή των πολιτών στις εστίες τους, ή η μεταφορά τους σε προσωρινά
καταλύματα για όσους δεν έχουν κάποια εναλλακτική στέγη (δεύτερη κατοικία, φιλοξενία σε φιλικό ή συγγενικό
πρόσωπο).
ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΔΗΜΟΥ ΞΑΝΘΗΣ
Ι) Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών
§ Τμήμα Συντηρήσεως
Υποδομών (Τηλ. 2541070421)
§ Τμήμα Ηλεκτρομηχανολογικό & Κίνησης (Τηλ.
2541027883)
ΙΙ)
Διεύθυνση Περιβάλλοντος & Ποιότητας Ζωής
§ Τμήμα Καθαριότητας &
Ανακύκλωσης (Τηλ. 2541022786)
§ Τμήμα Πρασίνου (Τήλ.
2541070423)
ΙΙΙ) Διεύθυνση Κοινωνικής Προστασίας,
Αθλητισμού, Παιδείας και
Πολιτισμού
§ Τμήμα Κοινωνικής
Πρόνοιας (Τηλ. 2541350124)
§ Γραφείο Δημόσιας Υγείας
(Τηλ. 2541350126)