Η ΑΓΟΡΑ ΤΟΥ ΚΤΗΡΙΟΥ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Α΄
Από το Μάιο του περασμένου χρόνου 2009 ο Δήμος Ξάνθης πανηγυρίζει για την αγορά του κτηρίου της Τραπέζης της Ελλάδος στην Κεντρική Πλατεία της πόλεώς μας. Το ακίνητο αυτό αποκτήθηκε αντί συμφωνηθέντος τιμήματος 6.880.000 ευρώ προκειμένου να στεγάσει όλες σχεδόν τις δημοτικές υπηρεσίες και να καλύψει τις ανάγκες του σε χώρους γραφείων, αιθουσών συνεδριάσεων κ.λπ. Μάλιστα από τα τέλη του έτους έχουν αρχίσει και οι εργασίες των απαραιτήτων διαρρυθμίσεων για τη λειτουργία του κτηρίου ως Δημαρχείου, προϋπολογισμού 670.000 ευρώ.I. Στην αριθ. 545/13-10-2008 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ξάνθης, με την οποίαν εγκρίθηκε η απευθείας αγορά του εν λόγω ακινήτου αντί 6.880.000 ευρώ γίνεται συνοπτική περιγραφή των χώρων αυτού σε 1.191 τ.μ. κυρίων και 601 τ.μ. βοηθητικών. Όπως προκύπτει όμως από το υπ’ αριθ. 4259/18-5-2009 συμβόλαιο μεταβιβάσεως του ακινήτου αυτού της Συμβολαιογράφου Ξάνθης κ. Γιαν. Νίκου, ο επακριβής προσδιορισμός των χώρων αυτού είναι: α) υπόγειο 601,39 τ.μ., β) ισόγειο 623,73 τ.μ., γ) πατάρι 135,80 τ.μ. και δ) όροφος 431,03 τ.μ. Δηλαδή, η αναφερομένη στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου επιφάνεια 1.191 τ.μ. κυρίων χώρων του κτηρίου είναι κατατμημένη σε τρία επίπεδα εμβαδού των 623, 135 και 431 τετραγωνικών μέτρων αντιστοίχως. Γεγονός, το οποίο παρεμβάλλει σοβαρά εμπόδια στη δυνατότητα προσαρμογής των χώρων αυτών στις λειτουργικές ανάγκες του νέου Δημαρχείου. Και το οποίο ασφαλώς αγνοούσαν οι υπερψηφίσαντες τη σχετική απόφαση αγοράς του ακινήτου αυτού δημοτικοί σύμβουλοι ως «του μόνου καταλλήλου» στην περιοχή του κέντρου της πόλεως «για τη στέγαση των υπηρεσιών του Δήμου». Επί του θέματος όμως αυτού θα επανέλθω παρακάτω.
Τέλος, όσον αφορά τον υπόγειο χώρο των 601 τ.μ. αυτός είναι κατασκευασμένος κατά την ανέγερση του κτηρίου σε λεβητοστάσιο, αποθήκες θησαυροφυλάκιο και εγκαταστάσεις του ανελκυστήρα προς το ισόγειο (φυλ. 3 συμβολαίου). Και καθίσταται ιδιαίτερα δαπανηρή ή και αδύνατη η διαμόρφωσή του σε χώρους εργασίας υπαλλήλων και συναλλαγής με τους δημότες.
II. Η συγκεκριμένη αγοραπωλησία ακινήτου είναι από την άποψη τιμήματος η μεγαλύτερη, εξ’ όσων γνωρίζω, τα τελευταία χρόνια στην περιοχή μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αξία του μεταβιβασθέντος ακινήτου εκτιμήθηκε και δηλώθηκε από τους συμβαλλομένους σε ποσό υπερδιπλάσιο της προσδιορισθείσης από της Α΄ Δ.Ο.Υ. Ξάνθης σύμφωνα με το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού (3.253.125 έναντι 6.880.000 €). Να σημειωθεί ότι η παρατηρουμένη απόκλιση μεταξύ αντικειμενικών αξιών και εμπορικών τιμών των ακινήτων στο κέντρο της πόλεως μας δεν υπερβαίνει το 60-70%.
Ως προς το ύψος του τιμήματος των 6.880.000 ευρώ, αλλά και τη συνομο-λόγηση ορισμένων όρων του συμβολαίου αυτού, ανακύπτουν τα παρακάτω ερωτήματα:
Ποιός διαπραγματεύθηκε και συμφώνησε το τίμημα από πλευράς του Δήμου Ξάνθης με την πωλήτρια Τράπεζα της Ελλάδος; Στην αριθ. 545/13-10-2008 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου αναφέρεται, ότι το πρότεινε η Τράπεζα της Ελλάδος και το αποδέχθηκε ο αγοραστής Δήμος Ξάνθης. Αλλά από το αναφερόμενο στην ως άνω απόφαση Α.Π. 58/3-6-2008 έγγραφό της Τραπέζης της Ελλάδος προκύπτει το αντίθετο. Δηλαδή, ότι ο Δήμος Ξάνθης προσέφερε το τίμημα των 6.880.000 ευρώ, το οποίο η Τράπεζα και αποδέχθηκε.
Αλλά κατά τις διατάξεις των άρθρων 186 παρ. 5 και 191 παρ.1 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006) το τίμημα των αγοραζομένων από τους Δήμους ακινήτων καθορίζεται από επιτροπή που συγκροτείται με απόφαση του Δημάρχου από δύο δημοτικούς συμβούλους και ένα μηχανικό των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου. Εν προκειμένω όμως, ο Δήμαρχος Ξάνθης ουδέποτε συγκρότησε την ως άνω επιτροπή για να καθορίσει το τίμημα της αγοράς του εν λόγω ακινήτου. Προδήλως, το καθόρισε, αν υποτεθεί ότι και το διαπραγματεύθηκε, ο ίδιος! Του ιδίου επιπέδου ήταν και ο έλεγχος νομιμότητος της αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου Ξάνθης, που άσκησε ο Γεν. Γραμματεύς της Περιφέρειας Ανατ. Μακεδονίας – Θράκης (απόφαση αριθ. 5727/2008).
III. Το ακίνητο αυτό το απέκτησε ο Δήμος Ξάνθης δια απευθείας αγοράς, δηλαδή χωρίς δημοπρασία. Αυτό είναι επιτρεπτό (άρθρο 191 παρ.1 Κ.Δ.Κ.), εάν τα 2/3 των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου κρίνουν, ότι μόνο το συγκεκριμένο ακίνητο είναι κατάλληλο για την εκπλήρωση του δημοτικού σκοπού για τον οποίο αγοράζεται και εν προκειμένω «τη στέγαση των υπηρεσιών του Δήμου Ξάνθης». Πράγματι, στην αριθ. 545/2008 απόφαση διαλαμβάνονται όλα όσα εξετέθησαν ως προαπαιτούμενα για τη δυνατότητα να αγορασθεί απευθείας το ακίνητο αυτό. Με τη διαφορά, ότι η αρμοδία υπηρεσία του Δήμου Ξάνθης (Δημοτικής Περιουσίας και Δημοτικού Κτηματολογίου) με το αριθ. πρωτ. 49497/2008 έγγραφό της προς το Δημοτικό Συμβούλιο Ξάνθης προφανώς αρνήθηκε να εισηγηθεί την κατά τ’ ανωτέρω μοναδικότητα και καταλληλότητα του ακινήτου αυτού. Την έλλειψη όμως αυτή «αναπλήρωσε» στην ως άνω απόφαση ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Θεολ. Καλαϊτζής με τη …. νόθευση (πλαστογραφία) της υπηρεσιακής αυτής εισηγήσεως.
___________________________
Το Β΄ Μέρος στο αυριανό φύλλο