*Το κανάλι του πολίτη που αισθάνεται ελεύθερος

15 Σεπτεμβρίου

Κυριάκος Παυλίδης: Θέμα αντισυνταγματικότητας του Προγράμματος Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ2

15 Σεπτεμβρίου
Ξάνθη, 13-9-2019
Θέμα προδήλου αντισυνταγματικότητας που δημιουργεί ο Οδηγός Εφαρμογής του Προγράμματος Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ (ΦΕΚ 2583 Β' / 2019).
Σύμφωνα με τον Οδηγό Εφαρμογής του Προγράμματος Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ που είναι ενσωματωμένος στο ΦΕΚ 2583 Β' / 2019, εάν καταστεί κάποιος / α έγγαμος / η  ωφελούμενος / η του Προγράμματος για ενεργειακή αναβάθμιση οικίας του / της που απέκτησε προ του γάμου του / της, τότε για τον υπολογισμό της επιχορήγησης που θα δικαιούται θα χρησιμοποιηθεί όχι το Ατομικό αλλά το Οικογενειακό εισόδημα. Εάν σε αυτές τις περιπτώσεις είχε χρησιμοποιηθεί για τον υπολογισμό της επιχορήγησης το ατομικό εισόδημα, τότε ο ωφελούμενος / η ωφελούμενη θα είχαν λάβει μεγαλύτερη επιχορήγηση.
Ως γνωστόν, όπως και στις λοιπές ανεπτυγμένες δυτικές κοινωνίες, στην Ελληνική Πολιτεία η ιδιοκτησία προστατεύεται από το Άρθρο 17 του Συντάγματος της Ελλάδας, καθώς κι από πληθώρα διατάξεων του νομικού μας συστήματος. Η ατομική ιδιοκτησία όπως η οικία που αποκτήθηκε προ γάμου είναι και παραμένει ατομική ιδιοκτησία και σε αυτήν δεν έχει κανένα δικαίωμα όπως λ.χ. πώλησης ή ενοικίασης ο / η σύζυγος του ιδιοκτήτη / της ιδιοκτήτριας. Μάλιστα, αν κι οι σύζυγοι έκαναν εφέτος κοινές φορολογικές δηλώσεις για το 2018, η εκκαθάριση των εν λόγω δηλώσεων έγινε από την Εφορία ξέχωρα για κάθε σύζυγο. Επιπλέον, ο ιδιοκτήτης / η ιδιοκτήτρια ακινήτων αποκτηθέντων προ γάμου είναι εκείνος / εκείνη που καλείται να πληρώσει τον αντίστοιχο Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) κι όχι η σύζυγός του / ο σύζυγός της.
Μετά από όλα τα παραπάνω γίνεται πλήρως κατανοητό ότι για τον υπολογισμό της επιχορήγησης για ενεργειακή αναβάθμιση, μέσα από συμμετοχή στο Πρόγραμμα Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ, οικιών που έχουν αποκτηθεί προ γάμου, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη μόνο το Ατομικό Εισόδημα κι όχι το Οικογενειακό του αιτούντος / ιδιοκτήτη. 
Επιπλέον, η Οικογένεια προστατεύεται από το Άρθρο 21 του Συντάγματος κι από πλειάδα κείμενων διατάξεων του νομικού μας πολιτισμού. Αυτό γίνεται τόσο για επίτευξη κοινωνικής σταθερότητας και προστασίας των ανήλικων κι ευάλωτων τέκνων, όσο και διότι ο οικογενειακός βίος θέτει βαριές και σημαντικές οικονομικές υποχρεώσεις στους συζύγους. Σε περίπτωση που βρίσκονταν μια ισχυρή νομική βάση ώστε η Πολιτεία να χρησιμοποιήσει το Οικογενειακό κι όχι το Ατομικό Εισόδημα για περιπτώσεις όπως η προαναφερόμενη, δηλαδή για επιχορήγηση ενεργειακής αναβάθμισης οικίας εγγάμου που αποκτήθηκε προ του γάμου, στον πίνακα 2.2.1 (βλ. σελ. 29583 του ΦΕΚ 2583 Β' / 2019 περί Κατηγοριών Επιχορηγήσεων του Προγράμματος ) θα έπρεπε να είχαν ορισθεί δικαιότερα τα χρηματικά ποσά του οικογενειακού εισοδήματος κι ειδικότερα αυτά να ήταν τουλάχιστον διπλάσια από εκείνα της στήλης του εν λόγω πίνακα για το ατομικό εισόδημα.
Ο Πρωθυπουργός της Χώρας Κ. Μητσοτάκης, οι συναρμόδιοι Υπουργοί Ανάπτυξης κι Επενδύσεων Α. Γεωργιάδης και Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Κ. Χατζηδάκης και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας ( Γραμματεία Προέδρου ΤΕΕ, Γραφείο Δικαστικού ΤΕΕ και Περιφερειακό Τμήμα ΤΕΕ Θράκης ) έχουν προσφάτως ενημερωθεί για το θέμα, αλλά εξ όσων γνωρίζουμε ακόμα δεν έχουν προβεί σε ενέργειες για βελτίωση του Οδηγού του Προγράμματος, ενώ το Πρόγραμμα Εξοικονόμηση κατ’ οίκον ΙΙ ξεκινά την Δευτέρα 16-9-2019 .
Ελπίζουμε ότι, έστω και την τελευταία στιγμή, τα εν λόγω θεσμικά Όργανα θα αντιληφθούν την πρόδηλη αντισυνταγματικότητα του θέματος που θίχθηκε αναλυτικά παραπάνω, διότι σε περίπτωση αδράνειάς τους αυτό θα άφηνε μεγάλα περιθώρια εκείνη να εκληφθεί όχι μόνο ως προσβολή της ιδιωτικής περιουσίας αλλά και της Συνταγματικής Αρχής της Ισότητας των Πολιτών με παράλληλο περιορισμό του Συνταγματικού δικαιώματος στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας και της συμμετοχής στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας. 
Κυριάκος Παυλίδης
κάτοικος Ξάνθης
τηλ. 6945.825.845

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »